Vanliga frågor och svar

Du är alltid välkommen att ringa vår kundservice om du undrar något. Du kanske också hittar svaret du söker i vårt  kundforum.

Vanliga Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste av era frågor. Hittar du inte vad du letar efter? Besök vårt kundforum och eller ställ frågor, rapportera problem och hjälp oss med förslag och idéer!

Ställ egen fråga

Nu börjar perioden når vi skickar ut avläsningskort för vattenmätaren. Först ut är Täby där vi börjar skicka ut kort med start 14/4. Vi baserar vattenförbrukningen på föregående avläsning. Läs gärna av vattenmätaren med jämna intervaller så får en mer rättvisande faktura. Läs mer om hur du läser av vattenmätaren här:

Bild
Bild på vattemätare

Vi får många frågor kring vattenförbrukningen och hur det kommer sig att den har gått upp.

Det beror på att vi fått in en ny avläsning av din vattenmätare som har förändrat din årsförbrukning. Eftersom vi fakturerar dig för en uppskattad förbrukning enligt din tidigare avläsning görs det därför en efterdebitering om förbrukningen ökat.

Det kan även vara så att det går åt mer vatten när man jobbar hemifrån i större utsträckning.

Om det ser orimligt högt ut, kan det vara idé att stänga alla kranar i fastigheten och se över toaletten om det rinner. Titta sedan på vattenmätaren så att den står stilla. Om det lilla hjulet snurrar även om alla kranar är stängda, kan det tyda på att du har en kran eller något annat som står och rinner.

En droppande kran kan slösa 100 liter vatten per dygn.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss.

Nedan diagram visar hur en normalfördelning av vattenförbrukning kan se ut i ett hushåll. Men detta förutsätter att viss förbrukning också sker på annan plats.

Om du inte vill få din faktura från oss till Kivra så kan du enkelt ändra det i inställningarna i Kivra.
 

  • Logga in på Kivra
  • Tryck på meny och välj inställningar
  • Välj kategori: Brev
  • Leta fram Roslagsvatten som avsändare
  • Avmarkera digital post från avsändaren

Efter det kommer dina fakturor på post istället. Ångrar du dig sedan är det bara att ändra inställningen.

När du ska tömma din pool har du två möjligheter: att hälla ut vattnet på tomten eller leda det till närmaste dagvattenbrunn.

Avklorera ditt vatten

En viktig sak att tänka på är att pool- och bassängvatten som innehåller klor måste avkloreras innan poolen töms. Du kan avklorera vattnet antingen genom att låta det stå ute i solen några dagar så att allt fritt klor förbrukas, eller genom att tillsätta någon av kemikalierna natriumsulfit eller natriumtiosulfat. De brukar säljas i butiker för bassängtillbehör.

Tömma ut vattnet

När vattnet är avklorerat kan du infiltrera det i marken och på så vis tömma poolen på den egna tomten, till exempel på gräsmattan eller på en annan yta som släpper igenom vatten. Om inte det är möjligt, så kan vattnet tömmas i dagvattennätet. Detta görs enklast genom att pumpa vattnet via slang till närmaste gatubrunn. Kontakta din kommuns miljökontor om du är osäker på vilken lösning som passar just dig bäst .

Undvik att leda vattnet till avloppet

Observera att det INTE är ett alternativ att leda vattnet till avloppsnätet, till exempel via bostadens duschbrunn, badkar eller motsvarande. Poolvattnet är betydligt renare än avloppsvattnet och ska inte belasta reningsverket i onödan.

E-faktura/elektronisk faktura och autogiro är ett snabbt, enkelt och säkert betalningssätt som du når genom din internetbank. 

Gör såhär: Logga in på din internetbank. Gå in på Anmälan e-faktura/Anmälan elektronisk faktura. Sök och välj Roslagsvatten AB. 

Vill du betala via autogiro går du in på din internetbank och söker fram Roslagsvatten och välj sedan det kommunbolag som du hör till. Har du inte tillgång till internetbank kan du även ringa oss för att få en blankett för att ansöka om autogiro skickad till dig. 08-540 835 00.

Om du har mycket fallfrukt så är det ok att slänga två matavfallspåsar med fallfrukt i matavfallskärlet. Detta gäller endast Vaxholm och Österåker.

Obs! Det ska vara förpackat i matavfallspåsar.

Större mängder går bra att lämna på återvinningscentralen.

Vaxholm/ Eriksö - ingen gräns, dock gräns på fordon 3,5 ton.

Österåker/ Brännbacken - ingen gräns, dock gräns på fordon 3,5 ton.

Ekerö - Ingen begränsning på fallfrukt på Skå återvinningscentral, det går bra att lämna i komposten!

 

Allra helst ser vi att man gör äppelmos/must eller motsvarande eller på annat sätt förädlar det som naturen ger :)  

Klicka här så hittar du information om hur du får tag på nya matavfallspåsar.

Sophämtningen körs enligt ordinarie schema under jul- och nyårshelgen. Tid för hämtning hos dig hittar du under Mina sidor.

Det kan bero på ofarliga utfällningar av kalk. Kalkavlagringar går att få bort med hjälp av någon mild syra (ättiksyra eller citronsyra) som får lösa upp kalken. Spola av och torka så ska dina fläckar vara borta.

Hur kallt vattnet är när den kommer till din kran är svårt att svara på. Ut från vattenverket får vattnet maximalt vara + 20 grader men så varmt är det dock inte i normalfallet. Det finns inga krav på temperaturen på det vatten som når till dig som kund, utan det får den temperatur som omgivande mark har. Vattenledningarna ska ligga på frostfritt djup så det kan vara kallt men inte under noll. På sommaren stiger ofta temperturen något jämfört med vinterhalvåret. Temperaturen påverkas också av ledningarna inne på den egna fastigheten och i byggnaden.

Tips & Råd

Här hittar du matnyttiga tips.

Det mest miljövänliga du kan göra är att tvätta din bil i en automattvätt eller för hand i en tvättplats på en fordonstvätt. Då renas tvättvattnet gen...

Publicerad
2021-04-12

Har du en soptunna i badrummet? För att undvika att hår, tops, tamponger och annat skräp hamnar i avloppet kan det vara en bra idé.

Publicerad
2021-09-23

Kom till vår mobila miljöstation och lämna ditt farliga avfall och småelektronik! Den mobila miljöstationen är en lastbil som kör enligt en turlist...

Publicerad
2021-04-12