Just nu får vi många frågor om fakturan med mera

Bland annat får vi frågor om:

1. Fakturans utseende.
Här hittar du förklaring

2. Varför har min förbrukning ökat enligt fakturan? 
Här finns en förklaring

3. Varför betalar jag för både hushållsavfall och sophämtning? 
Hushållsavfall avser grundavgift som fasta kostnader som till exempel ÅVC, kundservice, administration. Sophämtning avser ditt abonnemang för hämtning av dina sopor.

4. Varför får jag en faktura nu, när jag bara har hämtning på sommaren?
Vi delar upp kostnaden kvartalsvis även grundavgiften.

5. Varför får jag plötsligt fakturan i Kivra?
Om du är anmäld hos Kivra får du vår faktura i Kivra automatiskt, vi har valt elektronisk faktura av miljöskäl. Vill du inte ha fakturan elektroniskt behöver du ändra det själv på Kivras hemsida eller i appen.

6. Mitt matavfallskärl blir inte tömt på grund av fastfrusna påsar.
Läs här hur du kan undvika det.

7. Om slamhämtningar.
Se till att vägen är framkomlig för de som hämtar slammet, röjt för ris, halkbekämpat, skottat och så vidare. Har du ett "minireningsverk", se till att du har en tömningsinstruktion till hands för personalen som hämtar slammet.

 

Här finns en mer utförlig förklaring till din faktura.